CeeBee

donderdag 7 juni 2007

roken

Vandaag is het precies 5 maanden geleden dat ik stopte met roken.
Sindsdien heb ik gesmacht naar sigaretten, erover gedroomd, dealtjes met mezelf geprobeerd te sluiten etc. etc. Maar ik hield stand en naar mate de tijd verstreek vergat ik steeds vaker dat ik ergens naar verlangde, om uiteindelijk hele dagen niet meer aan sigaretten te denken. Uiteraard bleven er momenten dat ik tegen het plafond knalde wegens heftig nicotineverlangen - ik denk aan het weekendje Antwerpen met vriendin C. - en moest ik mezelf geregeld bedwingen om niet stiekem sigaretten achterover te drukken - omdat B. rookte en zijn sigaretten dus gewoon beschikbaar waren. Maar ook die momenten gingen voorbij.

Uiteindelijk werd het steeds eenvoudiger om niet te roken, niet in het minst omdat ook B. onlangs stopte met roken. Dat hem dat vreselijk eenvoudig afgaat, het hem geen énkele moeite kost en hij het na drie weken volstrekt logisch vindt dat hij al van zijn verslaving af is, vind ik dan weer niet terecht, maar dat zal de jaloezie wel zijn. Dat B. niet meer rookt heeft als voordeel dat ik nu helemaal niet meer met rook word geconfronteerd. Thuis niet, op het werk niet en volgend jaar in de kroeg ook niet meer.

En dat laatste vind ik eerlijk gezegd belachelijk. Ik vind dat het hoort, in een kroeg moet je sigarettenrook ruiken. Er horen grote asbakken op de bar, je moet er sigaretten kunnen kopen en wat mij betreft rook je zelfs op het toilet.

Maar omdat ik ook hou van een - relatief - schone lucht, in ieder geval een lucht waarin nog voldoende zuurstof zit, zou ik willen voorstellen dat alle kroegen worden verplicht tot aanschaf en installatie van een goed werkend ventilatiesysteem. Geen rookverbod, maar ventileren. Ik denk dat daarmee hetzelfde resultaat wordt bereikt, alleen dan zonder de rokers te verdrijven en daarmee ook een stuk gezelligheid.
Toch jammer dat Klink niet naar me zal willen luisteren.