CeeBee

zondag 17 december 2006

Keyzer & de Boer

Vannacht zag ik de herhaling van Keyzer & de Boer advocaten. Die serie kijk ik doorgaans op zaterdagnacht omdat ik er maandagavond ofwel geen tijd voor heb, ofwel kies voor Katja die het opneemt tegen de Rest.

Nou kijk ik wel vaker advocatenseries - Nederlandstalig of anders - en ik ben me er van bewust dat een aflevering niet overeenkomt met de werkelijkheid. Zo buigt een advocatenkantoor zich meestal niet en masse over 1 zaak, en duren zaken doorgaans langer dan afgebeeld. Maar nog nooit stoorde ik me aan die onjuiste afschildering, tot vannacht. Want toen ging het opeens over een echtscheiding. Een Nederlandse echtscheiding.

En werkelijk alles, maar dan ook alles gaat in werkelijkheid anders dan gisteren werd afgebeeld. De terminologie was fout - het heet geen voogdij dat je over je eigen kinderen hebt, maar ouderlijk gezag -, de zitting bij de Rechtbank was fout - zo vraag je bijvoorbeeld niet tijdens een zitting of jouw client nog "modder" heeft over die ander -, en de uitspraak in een echtscheiding krijg je gewoon op papier. Daarvoor hoef je niet naar de Rechtbank te komen.

Met gekromde tenen keek ik het af. Godzijdank gaat het meestal over het strafrecht. Daar weet ik gelukkig niet zoveel van af.