CeeBee

woensdag 20 september 2006

richting

Ik had het nooit van mezelf gedacht, maar ik ben vrij goed in het vinden van de weg. Als ik ergens een keer ben geweest - als bestuurder he, niet als bijrijder, want dan kan ik gerust 10 keer dezelfde route rijden zonder ook maar iets te herkennen. Zo ben ik wel 15 keer met vriendin C. naar vriendin K. meegereden toen die nog in Amsterdam woonde en ik nog geen rijbewijs had. Toen ik uiteindelijk zelf moest rijden durfde ik te zweren dat ik er nog nooit was geweest. Maar dat allemaal terzijde - dan sla ik dat ergens in mijn geheugen op en zal daar dan niet snel verkeerd rijden. Maar ook daar zijn allemaal uitzonderingen op, want in Gouda - waar de ouders van W. wonen - rijd ik nog steeds verkeerd. Ook al heb ik ook die route al minstens 20 keer gereden. Zelf gereden.

Maar goed. Ik raak een beetje de draad kwijt, want dit verhaal gaat niet over hoe goed ik wel niet ben in het vinden van de weg. Zelfs het tegenovergestelde.

Wat ik verder ook best redelijk kan zijn verkeerssituaties inschatten. Drukke rotondes en dat soort dingen. Eigenlijk precies dat soort dingen waar ik ooit zo bang voor was en waarop ik tot drie keer toe ben gezakt. Maar hoe goed ik ook daarin ben, er is een bepaalde rotonde in Utrecht die ik niet begrijp. Nog steeds niet begrijp. Want ik rijd er sinds vier weken zo'n twee of drie keer per week heen: naar de sportschool - zei ik terloops, om jullie te laten weten dat ik nog steeds sport en deze week zelfs al twee keer en morgen ga ik weer. Op de routebeschrijving stond dat ik bij de rotonde (denk aan Hele Grote Rotondes, niet aan zo'n rotonde voor mietjes die je in een woonerf vindt of zo) naar links moest. En dat deed ik en dat ging prima. Maar toen ik de eerste keer terug naar huis ging pakte ik bij die rotonde de afslag naar.... Nou, zeg het maar?

Precies. Naar rechts. Logisch toch? Zou ik ook denken. Maar in plaats van de weg naar huis kwam ik pardoes op de snelweg uit. Ik weet inmiddels dat ik op de terugweg gewoon rechtdoor moet, maar snappen doe ik het nog steeds niet. Hoe kan dat nou? Links wordt op de terugweg toch rechts?

Er zit geen clou aan dit verhaal. Dat hadden jullie al door he.