CeeBee

zondag 29 januari 2006

Iech bin gebore in Mestreech, hijj laog iech lachend in mien weeg

Ik ben een Limburgse, dat schreef ik al eerder. Ik kom uit de provincie van de driedaagse dorpsfeesten als 'De Broonk'. Daar waar jongens op hun 8ste 'Sjut' worden gemaakt door hen te dopen in het bier en het kerkplein ook dient als feestterrein. De provincie waar dorpen niet een, maar twee schutterijen hebben en waar alles een reden is voor een feest. En het Feest der Feesten is carnaval, of "vasteloavend", zo je wil.

En die carnaval in Limburg begint niet op de eerste carnavalsdag, nee stel je voor. De begint al maanden eerder, op de 11e van de 11e. Weliswaar houden sinterklaas en kerst ook het Limburgse in hun greep, maar zodra het oude voor het nieuwe jaar is ingeruild, komen de Limburgers los. Ideeen voor pakjes ontstaan en aan de carnavalswagens wordt steeds vaker gesleuteld. Op de radio hoor je meer en meer carnavalsliedjes en langzaam maar zeker worden alle kroegen voorzien van de carnavalskleuren.

En van die voorpret maak ik welgeteld helemaal niets mee. Want in het Utrechtse gaat alles geruisloos aan me voorbij. En dacht ik vorige week dat ik het feest inderdaad aan me voorbij zou laten gaan, na een weekend bij mijn ouders is het toch langzaam aan het kriebelen. Zal ik dan toch?

En tot slot: nee, carnaval in Limburg Is Niet Te Vergelijken Met Carnaval In Brabant. Laat dat duidelijk zijn:)