CeeBee

dinsdag 17 januari 2006

eigen mening

"Ik vind haar stom. Ze denkt het altijd beter te weten"
"Ik vind haar stom. Ze doet het met mijn ex-vriend, terwijl ze weet dat ik er verdriet om heb"
"Ik vind haar stom. Ze manipuleert mensen"

Drie mensen met drie meningen over drie anderen. Ik weet over wie het gaat, maar laat u verder in het ongewisse. U kent ze toch niet en ik zou hen doelloos kwetsen. En daarbij gaat het niet over die mensen, het gaat over mijn mening. Mijn eigen mening.

Graag had ik hier verkondigd dat ik een eigen mening heb. Dat ik mijn eigen mening vorm op grond van mijn eigen ervaringen en mij daar niet van af laat brengen. Maar dat is niet zo. Vertel mij dat je iemand - die ik niet goed ken - stom vindt en ik vind haar ook stom. Gegarandeerd, ik neem je mening over. En als ik weer een andere mening hoor switch ik net zo gemakkelijk terug. Totdat ik iemand leer kennen en dan vorm ik mijn eigen mening. Maar ook daar kom ik vaak op terug. Want eigenlijk vind ik veel mensen in eerste instantie stom. Totdat ze grappig blijken te zijn, of heel adrem. Of gewoon heel aardig. En dan moet ik weer mijn mening herzien. Je zou er moe van worden.

Op dit moment verkeer ik weer eens in dubio over iemand. Is ze nou aardig of niet? Is ze egoistisch of niet? Ik weet het niet. Ik wacht wel weer af of ik iemand's mening kan overnemen:)