CeeBee

woensdag 7 december 2005

uitgesteld verlangen

Sinds de komst van de Goedheiligman, zie ik her en der logjes verschijnen over de hebberigheid van de jeugd en de misplaatste gulheid van hun ouders. Ook ik ben van mening dat kinderen niet alles meteen moeten krijgen, maar moeten leren om reikhalzend naar iets uit te kijken. Te verlangen naar hun speelgoed. Dromen van de juiste pop. Of van het cassettebandje van Gerard Joling (ja, lach maar, ik was ooit heftig verliefd op Gerard).

Ik kan me nog goed herinneren dat ik een nieuwe fiets wilde. Ik wilde een Grote-mensen-fiets. En ik kreeg 'm niet. Ik moest gewoon wachten. Er werd mij ook niet verteld waarop ik moest wachten of tot wanneer. Ik moest gewoon wachten totdat ik 'm kreeg. Maak je nou geen illusies dat ik als een geduldig mini-CeeBeetje mijn beurt afwachtte. Nee, ik zeurde stug door, wat dacht je dan..

En toen kwam Sinterklaasavond. Misschien zou ik dan die avond.....? Verlangend keek ik naar alle pakjes die misschien zouden leiden tot mijn fiets. Misschien een bel. Of een trapper. Een voor een kwamen de pakjes voorbij, maar de aanwijzing voor de fiets zat er niet tussen. Toen alle cadeautjes uitgepakt waren en ik nog steeds geen fiets had, kon ik mijn teleurstelling niet verbergen.... Met tranen in mijn ogen hielp ik mijn vader bij het opruimen van de bergen inpakpapier. En toen vond mijn vader nog een vergeten envelop. Van de Sint, voor mij. Erin zat een instructie. Ik geloof dat ik op de bovenverdieping een tweede instructie moest halen en dat die me uiteindelijk leidde tot de garage. En daar stond ie dan: mijn fiets. Mijn Grote-mensen-fiets. Als nieuw stond ie te schitteren in het felle tl-licht. U ziet, mijn ouders beheersten het trucje van uitgesteld verlangen tot in de puntjes.

En ik heb geleerd van die opvoeding. Dat niet alles kan op het moment dat jij het wil. Dat je soms moet wachten op je beurt of totdat je saldo het toelaat. En dat het kopen - of krijgen - na uitgesteld verlangen dubbel zo zoet smaakt.

Alles leuk en aardig - en volkomen juist - maar sinds ik heb besloten dat ik een nieuwe auto wil kopen, wil ik hem nu. Ik Wil Nu Een Nieuwe Auto. En daarmee ben ik weer terug bij af. So what, uitgesteld verlangen. Ik sta nog net niet te stampvoeten als dat 10-jarig grietje dat een fiets wilde.