CeeBee

zaterdag 15 oktober 2005

mishandeling

Ik ging boodschappen doen bij AppieHappie en parkeerde Bo voor de ingang. Vlak voordat ik naar binnen ging keek ik om. Ik zwaaide nog even naar hem, alhoewel ie het principe 'zwaaien' uiteraard niet begrijpt.

Op dat moment stapte een peuter met wankele passen op hem af. Ik dacht nog even: "wat schattig, hij gaat 'm aaien". Maar dat ging de peuter helemaal niet doen. De peuter had het kennelijk niet zo op met honden en hij gaf Bo een rotschop. Nou ja, voor zover een peuter een rotschop kan geven. Omdat ik de vader de gelegenheid wilde geven zijn eigen kind te corrigeren, zei ik niets. Maar vader was helemaal niet van plan in te grijpen, want vader deed niets. Ook niet toen zijn zoon nog een keer uithaalde naar Bo (en miste).

Als een overbezorgde moeder stormde ik op het gezelschap af en riep tegen het rotjoch: "laat dat!". Daarbij keek ik de vader vermanend aan. Die lachte wat schaapachtig en schuifelde van me weg. Daarop riep ik het kind bij me en zei toen zelf maar dat hij honden niet mocht schoppen. Dat honden ook pijn voelden. Dat hij honden wel mocht aaien, maar dat altijd eerst aan het baasje moest vragen. Aarzelend gaf de jongen Bo een aai en rende achter zijn vader aan.

Heeft het joch toch nog een stukje opvoeding gekregen vandaag. Alleen niet van degene die dat moest doen.