CeeBee

zondag 4 september 2005

toeval

Bij Oh! plaatste ik een comment over toeval. Naar aanleiding daarvan vroeg ik me af of ik nu in toeval geloof. Ik heb een tijd gedacht dat ieders leven geleid werd naar aanleiding van een blauwdruk. En dat alle zijwegen die je insloeg, je toch weer leidden tot jouw eigen pad. Een soort spirituele Tom Tom Go.

Maar eigenlijk geloof ik dat niet meer. Dat heb ik wel vaker, dat ik een mening uit waar ik niet helemaal meer achter sta. Maar dat ik daar wel aan blijf vast hangen. Omdat het een leuke mening is. Of afwijkend. Of origineel.

Maar hoe dan ook, soms zijn dingen wel heel erg toevallig. Zo ben ik op tentamens vaak gered door het wetboek dat op de juiste pagina opensloeg. Ook verdwaalde ik ooit in Amsterdam, maar vond in een uithoek de schoenen waar ik de hele dag tevergeefs naar op zoek was. En vandaag bedacht ik me bij het nemen van een foto dat ik de oplaadbare batterijen niet moest vergeten. En dat alleen maar omdat ik een foto van de mooie lucht maakte.

Toeval bestaat. En het kan soms erg handig zijn.