CeeBee

zaterdag 27 augustus 2005

kwartjeskennis

Kwartjeskennis = feitjeskennis. Onnozele kennis van onnozele feitjes.

Die term hoorde ik voor het eerst van ex E. Nou ja, ex, we hebben 3 weken het bed gedeeld en daarna was de liefde over. Als ie er ooit al was. Hij noemde altijd een voorbeeld van kwartjeskennis, maar ironisch genoeg ben ik dat voorbeeld vergeten. Het ging over het vriespunt, dat weet ik dan nog wel.

Maar goed, kwartjeskennis dus. Mannen hebben dat meestal wel, dat pompen ze volgens mij in een chromosoom bij de geboorte. Jaargetallen van revoluties, oud-presidenten van vergeten landen en - niet onbelangrijk - voetbaluitslagen van wedstrijden ver in de vorige eeuw. Moeiteloos lepelen ze het op uit hun geheugen, waar dan geen plaats overblijft voor simpele dingen als 'vuilniszakken kopen'.

Mijn kwartjeskennis is beperkt tot kennis van films en acteurs. Meestal weet ik titels en acteursnamen wel uit een geheugenlaatje op te vissen. Het wil nog wel eens een probleem zijn als ik alleen een gezicht herken. De naam heeft zich dan nog niet gevestigd in het rijtje acteurs in mijn geheugen. Als een razende gaat mijn geheugen dan langs de films die ik gezien heb. En soms kom ik dan uit op een B-film uit de jaren tachtig.

E. (niet ex-E) vroeg mij vrijdag hoe die film heette waarin Denzel W. een jong meisje moet beschermen. Ik groef in mijn geheugen, maar kwam niet op het antwoord uit. Had ik die dan niet gezien? Was ik het vergeten? Was mijn enige geheugen-stokpaardje nu ook al in verval? Maar nee, de film is net uit en ik heb hem gewoon nog niet gezien. Hij heet The Jacket, bytheway.

Pfoeh.

ja, ja, hij heet niet The Jacket, hij heet Man on Fire. En ik weet niet hoe ik die twee in godesnaam door elkaar haalde...