CeeBee

zaterdag 9 juli 2005

assertiviteit

Ik ben niet assertief. Als ik ergens niet op bedacht ben, laat ik anderen over mee heen walsen. Voordringers laat ik hun gang gaan en onbeschofte mensen kijk ik van verbazing glazig aan.

Ook klaag ik niet graag. Eten eet ik nog liever halfgaar dan dat ik het terugstuur naar de keuken en bij de kapper zeg ik altijd dat ik tevreden ben. Zelfs als mijn spiegelbeeld me asymmetrisch aankijkt.

Ik kan alleen maar assertief zijn als ik zelf de confrontatie aanga. Voordat ik dat doe, moet ik me eerst een half uur vermanend toespreken. Dat ik in mijn recht sta, dat het niet meer dan redelijk is en dat ieder ander hetzelfde zou doen. Dat soort teksten spoken dan door mijn hoofd.

Vandaag was zo'n moment. Mijn digitale camera gaf na 50 foto's al aan dat de batterijen leeg waren. Ik deed er nieuwe batterijen in en na nog eens 5 foto's kwam dezelfde melding. Vanochtend moest ik van mezelf bellen naar bol.com. Ik ging klagen. De adrenaline spoot uit mijn oren en ik zou me potverdorie niet laten afschepen. Vol verbazing legde ik na 5 minuten weer neer. Ik kreeg oprechte excuses en ik mocht de camera op hun kosten terugsturen.

Ik liep nog een uur met mijn adrenaline door het huis.