CeeBee

dinsdag 21 juni 2005

huisvuil

Ik ben een net meisje. Ik hoor de instructies van mijn moeder nog in staccato. Nooit met lege handen naar de keuken. Direct na het eten afwassen. De wasmand niet laten uitpuilen etc etc.

Toch gebeurt het regelmatig dat ik niets opruim, niet afwas en de wasmand niet alleen uitpuilt maar zelfs overstroomt. Dan heb ik nergens zin in en is alles me teveel. Vriendlief doet zijn best in het huishouden, maar als ik er tijdelijk de brui aan geef, dan geeft hij hierin grif toe. In het verleden gingen we dan zelfs niet eens werken en meldden we ons ziek. Dan wist je tenminste zeker dat je aan het eind van de dag depressief was.

Zo'n periode lieten we vroeger nog wel eens twee weken duren. Aan het einde stonden alle borden, kopjes en pannen dan opgestapeld op het aanrecht en was de badkamer bezaaid met ongewassen kleren. Verbazingwekkend hoeveel sigaretten er in een asbak pasten.

Tegenwoordig duurt het niet langer twee dagen en blijft de schade beperkt. Als mensen bij ons langskomen is het huis om door een ringetje te halen en zie je nog geen hondehaar op de grond. Als ik bij anderen over de vloer kom, is het ook altijd netjes. Betekent dit dat het bij anderen altijd netjes is of doen meer mensen aan 'opruimen want zometeen visite'?